T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
ERZURUM İLİ
MERALARININ KULLANIMI VE GEZGİNCİ
ARICILIK FAALİYETLERİNE DAİR
VALİLİK GENEL EMRİNE ESAS KOMİSYON KARARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç;
Madde 1
İlimizin iklim, ekolojik şartları, mera, kışlak, yaylak ve umuma ait çayır ve otlakıyelerin vejetasyon durumu, geleneksel kullanım şekilleri ve konuyla ilgili teknik talimatların birlikte değerlendirilmesi sonucu 2021 yılı otlatma sezonunda; İl genelinde aşırı otlatmayı önlemek ve verimli kullanılmasını sağlamaktır.
Kapsam;
Madde 2
Bu emir çayır, mera, yaylak, otlakıye ve kışlakiye alanlarını kapsar,
Tanımlar;
Madde 3
Bu emirde geçen;
Komisyon: Mera komisyonunu,
Mera vasıf ve Kapasitesi: Meraların verimliliklerine göre sınıflandırılmasını
Teknik Ekip: Mera Komisyonuna bağlı olarak görev yapacak ekipleri,
Çayır, Yaylakiye, Otlakiye,Kışlakiye: Mera ile aynı niteliklere sahip yerleri,
Tahdit: Çayır, mera, yaylak ve kışlak arazisi olduğuna karar verilen yerlerin kapasitesinin hesaplanması ve sınırlarının usulüne uygun olarak 1/5000 ölçekli harita üzerinde belirtilmesini,
Kiracı: Mevsimlik kiralama yapan il içi ve il dışı üretici
Yerli Üretici: Erzurum İl sınırları içinde en az son altı aydır aktif işletmesi olan üretici
İl Dışı Üretici: Erzurum İl sınırları içinde ikamet etmeyen ve işletmesi olmayan üretici
Ticaret Hayvanı: Otlatma sezonunun başlangıç ve bitiş dönemleri arasında aynı kişi üzerinde özellikle besi hayvanı olarak alım satım yapılan hayvanı kapsar.
Dayanak
Madde 4
a) 4342 Sayılı Mera Kanunu.
b) 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu.
c) 31.07.1998 Tarih ve 23419 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Mera Yönetmeliği.
d) 30.11.2011 Tarih ve 28128 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Arıcılık Yönetmeliği.
e) 17.12.2011 Tarih 38145 Sayılı Resmi Gazetede Yapılan Yurt içinde Canlı Hayvan ve Hayvansal Ürünlerin Nakilleri Hakkında Yönetmelik.
f) 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu.
g) 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu.
h) 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun, Yönetmelik ve Genelgeler.
ı) 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu.
i) 4081 Sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkındaki Kanun,
j)1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu
k) 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun,
l)5326 sayılı Kabahatler Kanunu
m)4483 sayılı memurlar ve diğer kamu görevlilerinin yargılanması hakkında kanun
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Madde 5
Mera Kanunu ve Mera Yönetmeliği ile ihtiyaç fazlası mera, yaylak otlakların ve kışlakların her türlü kiralama iş ve işlemlerinin Mera Komisyonları tarafından yürütüleceği hükmü getirilmiştir. Bu kapsamda İlimiz Mera Komisyonu Valilik Oluru ile kurulmuş olup bu komisyonun üyeleri her yılın başında güncellenerek çalışmalarına devam etmektedir.
Buna göre;
1-4342 Sayılı Mera Kanunu ve Mera Yönetmeliği hükümleri uyarınca mera, yaylak, otlak ve kışlaklarda her türlü kiralama işlemleri İl Mera Komisyonu, otlatma planlarının uygulanması ilgili Belediyeler tarafından yürütülecektir.
2-Kadastro tespit çalışmasında tespitleri mera, yaylak, otlak ve kışlak olarak tespit edilen ancak davalı olan taşınmazların tasarrufu ve her türlü kiralama işlemleri İl Mera Komisyonunca yürütülecektir.
3-İl Mera Komisyonu tarafından yürütülen tespit, tahdit ve tahsis işlemleri ile ihtiyaç fazlası mera, yaylak, otlak ve kışlakların belirlenmesi çalışmaları büyük ölçüde tamamlanmış olup; henüz tamamlanamayanların işlemleri ise devam etmektedir.
4-2021 Yılı Otlatma Mevsiminde talepler doğrultusunda İl Mera Komisyonunca takdir edilen, mera, yaylak, otlak ve kışlaklardan ihtiyaç fazlası olarak belirlenen yerler ile davalı meraların kiralama işlemleri aşağıda belirlenen esaslar çerçevesinde, 2021 Yılı otlatma ve kışlatma sezonunda Mera Kanunu ve Yönetmeliği hükümlerine göre yapılacaktır.
5-Kiralama iş ve işlemleri 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 51. Maddesinin (g) bendi hükümlerine göre yapılacaktır.
6-İhtiyaç fazlası olarak belirlenen mera, yaylak, kışlak ve otlakıyeler, öncelikle İl içindeki ihtiyacı bulunan sürü sahiplerine il içi ihtiyaçlar giderildikten sonra bilahare il dışından gelen göçer ve sürü sahiplerine kiraya verilecektir..
7-İlimizde mera, yaylak, otlak ve kışlaklar için otlatma sezonu;
7-a) İl genelinde kullanıma açılan meralarda en erken 01 Mayıs 2021 tarihinde başlayıp 10 Ekim 2021 tarihinde sona erecektir.
7-b) Mera Komisyonunca kiralamaya açılan meralarda il içi ve il dışı üreticiler için otlatma sezonu en erken 01 Haziran 2021 tarihinde başlayıp en geç 20 Eylül 2021 tarihinde sona erecektir.
7-c) İlimiz genelinde konaklama ve kışlakiye yapmak isteyen sürü sahipleri il Mera Komisyonundan kiralama yapmak için izin aldıktan sonra konaklama yapacak olup kışlakiyelerin kullanma mevsimi 01 Aralık 2020 tarihinde başlayıp 15 Mart 2021 tarihinde sona erecektir,
8-Nisan ayı sonu itibariyle hayvanları olmadığı halde daha sonra il dışı göçerlerin hayvanlarını kendi üzerlerine almak suretiyle dışarıdan hayvan getirildiğinin tespiti halinde otlatma hakkı bulunsa dahi 4342 Sayılı Mera Kanunun 19.26. ve 27.Maddeleri gereği işlem tesis edilecektir.
9-Kiralama talebinde bulunacak göçerler ilana çıkılan kiralamak istedikleri mera alanını belirtmek suretiyle bu Genel Emirde belirtilen belgeler ile birlikte hazırlayacakları dosya ile birlikte ilgili Kaymakamlığa belirlenen tarihler içerisinde müracaat edeceklerdir, Kaymakamlıkça kontrol edilen dosya eksiksiz İl Mera Komisyonuna gönderilecektir.
10- İlimizde arıcılık yapan yerli üreticilerimizi mağdur etmeyecek şekilde, Arıcılık Yönetmeliğinin “Gezginci Arıcılık Şartları” başlıklı 5. Maddesi ve Valiliğimizce alınan ilave tedbirler çerçevesinde gezginci arıcıların da İlimizde faaliyet göstermelerine izin verilecektir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yayla ve Meraların Kullanımı
Madde 6
1-4342 sayılı Mera Kanununun 26’ncı maddesine göre yasaklanmış yerlerde hayvanlarını otlatanlara Valilik tarafından bu Kanun hükümleri, 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun ile 5237 Sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili maddelerine göre gerekli yasal işlem yapılacaktır.
2-a) Mera ve yaylaların uzun süreli ve daha verimli kullanımını sağlamak amacıyla, Mera Kanunu’nun ilgili hükümleri doğrultusunda tahsis yapılmış Mahallelerde otlatma hakkına uyulması, henüz tahsisi yapılmamış yerlerde ise kapasitesinin üzerinde hayvan otlatılmasını önlemek amacı ile meralara sezonluk ticaret hayvanı sokulması yasaktır.
Ticaret Hayvanı otlatmak isteyen çiftçilerin 2021/1 sayılı Valilik Genel Emri kapsamında kiralamaya açılan meralarda kiralama yapmak suretiyle ihtiyacın karşılanması yoluna gidilecektir. Aksi halde otlatma hakkı olsa dahi ticaret hayvanı otlatanlar hakkında Tahsiste belirlenen kapasitenin üzerinde hayvan otlatıldığı gerekçesiyle 4342 Sayılı Mera Kanununun 19. 26. ve 27.Maddesi kapsamında cezai müeyyide uygulanacaktır.
2-b) İlimiz Meralarının kurallara uygun olarak otlatılabilmesi, verimlilik ve sosyal adalet ilkelerinin zedelenmemesi için yıllardan beri uygulanan, mevcut hayvanların Mahalledeki ortak sürüye dâhil edilerek, tüm hayvan sahiplerinin katılımı ile tutulan çobanla kontrollü ve rotasyonlu otlatmanın devam ettirilmesi sağlanacaktır.
Bu kapsamda Mahalle Muhtarlığınca, Mahallelerinin ortak sürülerine ait bilgileri (hayvan sahiplerinin iletişim bilgileri, çoban iletişim bilgisi, hayvan sayıları ve cinsini) gösterir liste düzenlenerek bağlı bulunduğu İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerine teslim edecektir.
2-c) 4342 Sayılı Mera Kanununun 19, 26 ve 27’ıncı maddelerine göre mera ve yaylalarda hakkı olmadığı halde hayvan sokulması suretiyle mera yaylak ve kışlaklara tecavüzlerde; otlatma hakkından fazla hayvan sokulması durumunda uygulanacak ceza miktarı sahada fiilen tespit edilen hayvan sayısı veya Türkvet kayıtlarında tespit edilen hayvan sayısı üzerinden otlatma bedelinin (İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünce tespiti ve ilgili Teknik Ekipçe hazırlanacak rapor ve İl Mera Komisyonu Kararı ile ) 4342 Sayılı Mera Kanunun 26. Maddesi gereği 3 katı olarak alınacaktır.
2-d) 4342 sayılı Mera Kanununun 4. Maddesinde;” Mera, yaylak ve kışlakların kullanma hakkı bir veya birden çok Mahalle veya Belediyeye aittir. Bu yerler Devletin hüküm ve tasarrufu altındadır” hükmü gereğince meraların üzerinde ki tasarruf ve ihtiyaç fazlası meraların kiraya verilmesi İl Mera Komisyonunun yetkisi dâhilindedir. Bu nedenle hazinenin Devlet namına taraf olduğu tüm davalı meralar ve köy tüzel kişiliğine ait iken 6360 sayılı Büyükşehir Kanunu dolayısıyla tasarrufu Belediyelere geçen meralar dâhil olmak üzere tüm Mera, yaylak ve kışlakların kiralaması İl Mera Komisyonunun yetkisi dâhilinde olup Komisyon dışında yapılan kiralama işlemleri yasal değildir. Buna göre meralarda Belediye Başkanlıklarının, Muhtarlıkların ve şahısların kiralama yetkisi bulunmadığından herhangi bir şekilde Mera, yaylak ve kışlakların usulü dışında kiralama yapılması durumunda ilgililer hakkında 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun ve genel hükümlere göre yasal işlem yapılacaktır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yerli Üretici ve Göçerlerin Mera Yaylak ve Kışlaklardan
Yararlanma Usul ve Esasları
Madde 7
4342 sayılı Mera Kanunu’na dayanılarak 31.07.1998 tarih ve 23419 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Mera Yönetmeliğinin; 13.Maddesi kapsamında yapılacak kiralamalarda;
1- Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki mera, yaylak ve kışlaklar için ihale ile Mevsimlik Mera kiralama talebinde bulunacak olanların Bakanlık kayıt sisteminde işletme kaydının olması,
2- Kiralamaya müracaat eden dosya sahibinin Kiralamaya açılan meranın ihale ilanında belirtilen kapasitenin % 20’si kadar kendine ait hayvanı olacak ve an az 3 ay öncesine kadar işletmesinde kayıtlı olduğuna dair belgeyi ibraz edecektir.
Bununla beraber vekâlet aldığı kişilerin hayvan varlığı ile kiralamaya esas kapasitenin % 70’ni ihale öncesinde müracaat dosyası içinde sunmak zorundadırlar.
3- Mera kiralaması yapmak isteyen il içi göçerler 01-29 Ocak 2021 tarihi Cuma günü mesai bitimine kadar Nüfus Cüzdan Fotokopisi, otlatacakları hayvan sayısını ve kulak küpe numaraları ile otlatmak istedikleri yere ait bilgi, belgeler ile birlikte, İl Mera Komisyonuna sunulmak üzere ilgili ilçe Kaymakamlığına (İlçe Tarım Orman Müdürlüğüne) dosya halinde başvuracaklardır.
Alınan müracaatlar Şubat ayının ilk haftası değerlendirilecek olup İl içi müracaatlara ilişkin ihaleler Şubat ayı içeresinde tamamlanacaktır.
3-a) İl içi göçerler 29 Ocak 2021 tarihi Cuma gününden sonra müracaat etmeleri halinde il dışı göçerler ile aynı kategoride değerlendirilecek olup il içi öncelik hakkından faydalanamayacaklardır.
3-b) İl içi üretici olarak müracaat eden ancak il dışından vekâlet alarak hayvan getirenler il dışı göçer olarak kabul edilip il dışı göçerler ile aynı kategoride değerlendirilecektir.
3-c) Aynı hayvan kulak küpe numarası ve talep edilen bilgi belgeler ile birlikte birden fazla mera kiralamasına müracaat edilmeyecek ve müracaatlar değerlendirmeye alınmayacaktır.
4- İl dışı göçerlerin müracaatlarına esas teşkil etmek üzere kiralama talebinde bulunacaklar 01 Mart 2021 tarihine kadar kiralamak istedikleri yer için bir dilekçe ile (getirilecek hayvan sayısı ve cinsi belirtilecektir) müracaat ederek beraberinde gelecek aile bireyleri ve çobanları için aşağıda belirtilen belgeleri temin ederek müracaat dosyasına eklemeleri gerekmektedir.
4-a) Yapılan müracaatlar 02 Nisan 2020 tarihi mesai bitimine kadar devam edecektir. Alınan müracaatlar Nisan ayının ilk haftası değerlendirecek, İl dışı müracaatlara ilişkin ihaleler Nisan ayında tamamlanacaktır.
4-b) Kiralama için başvuru dosyasında istenecek belgeler;
-Kiralama İçin Dilekçe (Matbu İl Müdürlüğü Çayır Mera ve Yem Bitkileri Şube Müdürlüğünden temin edilebilir) Kiralama talebinde bulunacak olan göçer bir dilekçe ile getirilecek hayvan sayısı ve cinsini belirtilerek, beraberinde gelecek aile bireyleri ve çobanları için aşağıda belirtilen belgeleri temin ederek İl Mera komisyonuna sunulmak üzere ilgili Kaymakamlığa (İlçe Tarım Orman Müdürlüğü) başvuruda bulunacaklardır.
- Nüfus cüzdan fotokopisi (Başvuru sahibi ve yanında gelecek kişiler dahil)
-Başka göçer aileleri adına kiralama talebinde bulunacak göçerler için noter tasdikli daimi tebligat adresini ihtiva eden temsil belgesi ve vekâletname,
-Adli sicil kaydı olmadığına dair belge (Sadece kiralama müracaatında bulunanlar için ihaleye katılmaya engel durum teşkil etmeyen )
-Kiralama alanı dışında kalan meralara özel mülkiyete haiz taşınmazlarda tecavüz ve haksız otlatma yapmayacağına ve İl Tarım ve Orman Müdürlüğü’nün üçüncü şahıslara karşı sorumlu olmadığına dair noterden taahhütname,
-Hayvanlarını motorlu araçlarla getirecekleri yönünde noterden taahhütname,
-Küçükbaş/Büyükbaş hayvanlara ait kulak küpe numaralarını gösterir belge (Kiracıların beraberinde getirecekleri küçükbaş/büyükbaş hayvanların tamamının (Kuzular küpeli olacak ve kapasiteye dahil edilecektir) (yaylada doğacak yavrular hariç) kulak küpeli olması şartı aranacaktır.
-Kiralama ihalesine katılacağına dair geçici teminat (bedelin %30’u) (müracaat dosyası ile birlikte verilmesi gerekmektedir)belgesi,
- SGK ve Maliyeden vadesi geçmiş borcu olmadığına dair belge,
5- Teknik Şartname (imzalı) belgeleri ile birlikte (ilgili ilçe kaymakamlıklarına eksik evrak olmadan dosya halinde müracaat etmeleri gerekmektedir.) Evrak eksikliği olan kiralama dosyaları değerlendirmeye alınmayacak müracaatları kabul edilmeyecektir.
6-İhale sonucunda kendisi ile sözleşme imzalanan şahıslardan kati % 6 teminat alınacak geçici teminat geri iade edilecektir. İl Mera Komisyonu tarafından verilen Kiralama belgesi olmayan göçerlerin İl sınırına girişine Jandarma tarafından kesinlikle izin verilmeyecektir.
7- İl içi ve il dışı sürü sahipleri kiralanan alana sürülerini kesinlikle motorlu araçlarla geçirecek olup İlimize yapılacak yaya sevklerine izin verilmeyecektir. Kiralama mevsimi ve otlatma sezonu bittikten sonra ilimizden giderken (dönüşlerde) İlimiz 2021/… nolu Hayvan Sağlık Zabıtası Komisyonu kararında belirlendiği şekliyle aşağıda gidiş güzergâhlarında olan meralar takip edilerek yaya olarak dönüşler yapılabilecektir. (Göçer Hayvanları İçin yaya olarak dönüş yapmak isteyenlerin Geçiş Güzergâhları şu şekilde belirlenmiştir.
1.Güzergâh: Tortum-Kazandere, Yakutiye İlçesi Güzelyayla ve Köşk Mahalleleri, Pasinler İlçesi Büyük Tuy ve Küçük Tuy Mahalleleri, Palandöken İlçesi Nenehatun, Toparlak, Aziziye ve Güzelyurt Mahallesi, Çat İlçesi Taşağıl ve Kirişli Mahalleleri sınırları içindeki mera alanları takip edilecek ve özel mülkiyette bulunan vatandaşlarımızın hakları gözetilerek en geç 15 gün içerisinde dönüşler sağlanacaktır.
2.Güzergah: Aziziye İlçesi Kuzgun, Yakutiye İlçesi Uzunyayla, Arıbahçe, Güzelyayla,Köşk, Büyüktuy, Küçüktuy Mahalleleri meraları, Palandöken İlçesi Nenehatun, Toparlak, Aziziye, Güzelyurt Mahalleleri meraları, Çat İlçesi Kirişli merasını takip ederek İl dışıma çıkış yapmaları,
8- İlimiz sınırları içinde belirlenen bu iki güzergâh haricinde kesinlikle hayvan gidişleri güzergâh dışında yaya yürütülmeyecek motorlu araçlar ile sevkiyat yapılacaktır. Aksi takdirde yaya giden göçerlere cezai işlem tesis edilecek,
-İl içi ve İl dışı üreticiler terk ettiği yayla ve konaklama bölgesinde kesinlikle gıda ve yaşam malzemesi bırakmayacaklardır.
9- İlimizde Davası Kadastro Mahkemelerinde Devam Eden Taşınmazların Kiralanması Taleplerinin Değerlendirilmesine İlişkin Olarak;
9-a) Kiralanacak meralardan davalı olanlar için Davaya taraf olan şahıslar aşağıdaki bilgi ve belgeleri ibraz etmek zorundadırlar.
9-b) İlgili Kadastro Mahkemesinden alınacak davanın esas no’su, taşınmazın parsel ve yüz ölçüm bilgileri, iddia sahibi özel ve tüzel kişilerin belirtildiği resmi yazı,
9-c) Taraflardan davanın diğer hissedarlarından yapılacak kiralamaya itiraz durumunda sorumluluğu üstlendiklerine dair noter taahhüdü
9-d), Elde edilecek gelirin Mera Komisyonunca bir bankada bloke edilerek mahkeme sonucuna göre hak iddia eden kişilerden muvafakat dilekçeleri ve/veya taahhütnamesi,
9-e) Davalı mera parselleri ile ilgili yukarıda belirtilen belgeler ile İl Mera Komisyonuna sunulması halinde kiraya verilip verilmeyeceği Komisyonca karara bağlanarak bedeli blokeli hesapta bekletilecek ve mahkeme sonucuna göre hak sahiplerine veya hazineye aktarılacaktır.
10-Yayla veya meralarda kiralama yapan hayvan sahipleri kendileri ve yanlarında bulunan şahıslar hakkında İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 29.04.2003 gün ve 2117 sayılı genelgesine istinaden kimlik bildirimi yapmak zorundadır. 1774 Sayılı Kimlik Bildirme Kanununa göre yapılacak bildirimden kiralayan şahıs sorumlu tutulacaktır.
11- Göçerler kiraladıkları mera, yaylak ve otlaklara Tahdit raporunda kapasite olarak belirtilen miktardan fazla sayıda hayvan getirmeyecekler, kiraladıkları yeri ücret karşılığı başkalarına kiraya veremeyeceklerdir aksi halde Mera Kanunun 19.26. ve 27 Maddeleri uygulanacaktır. .
12- Göçerlerin, bölgemize getirecekleri tüm büyükbaş ve küçükbaş hayvanların, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından kullanılan Hayvan Kayıt Sistemine kayıtları ve hayvanların kulaklarında küpeleri bulunmalıdır. Hayvan nakillerinde geldikleri İlin İl ve İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünden mutlak surette 5996 Sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanunu uyarınca, “Sağlık Raporu” ve/veya “Yurt içi Canlı Hayvan Veteriner Sevk Raporu” alacaklardır. Sevk raporunu düzenleyen İller kiraladıkları meranın kiralama belgesini görmeden kesinlikle sevk raporunu düzenlemeyeceklerdir.
13- Hayvan sahipleri, hayvanlarının yaylada doğan buzağı ve kuzularının tanımlanmalarını sağlamak, doğum, ölüm, kesim, zorunlu kesimleri ile sürüsüne ve sürüsünden olacak tüm hayvan hareketleri ile ilgili kayıtları tutmak ve hayvanlarında görülen her türlü bulaşıcı hastalığı ilgili İl-İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğüne bildirmek, sürüsüne hayvan geliş ve ayrılışında sığırlar için pasaport, küçükbaş hayvanlar için nakil belgesini yanında bulundurmak ve bildirimleri tam yapmak zorundadırlar.
14- Kiracıların hayvanlarının yaylada doğan buzağı ve kuzuları kapasiteye dâhil değildir. Ancak yaylada sürüye alış ve satışlar ile giriş ve çıkışlar çerçevesinde kapasite üzeri hayvan tespiti halinde 2021 yılı için belirlenen otlatma bedelinin 3 katı olarak ceza tahsil edilerek Kiralama Özel Sözleşmesi Valiliğimizce tek taraflı olarak feshedilebilecek kiralanan alana zarar verilmiş ise bu zarar kiralayandan tahsil edilecek ve kati teminatlar hazineye irat kayıt edilecektir.
15- İlimize Mera Komisyonundan kiralama belgesi alıp hayvan getirecek göçerler mera işletmesine vardıkları günden itibaren en geç 7 gün içerisinde Veteriner Sağlık sevk raporunu İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğüne vereceklerdir.
16- İl içi hayvan yetiştiricileri Mart ayı sonu itibariyle hayvanları olmadığı halde daha sonra il içi veya il dışından başkalarının hayvanlarını kendi adına kaydını yaparak meraya hayvan getirmesi halinde otlatma hakkı bulunsa dahi Mera Kanunun 19. 26. ve 27. Maddesi kapsamında işlem tesis edilecektir.
17-İlimizde kiralamaya açılacak meralar için ihale tarihleri ve duyurulara ilişkin kararlar İl Mera Komisyonunca alınacak, duyurular İl Tarım Orman Müdürlüğü Web sayfasından yapılacaktır.
18-İhale yoluyla kiralaması yapılan meralar ile ilgili özel sözleşme yapılacak ve sözleşmeye aykırı hareket edenler hakkında Mera kanununun 19.26. ve 27 maddeleri uygulanacaktır.
19- Yaylak ve meraları kiralayanların hayvanlarını kiraladıkları yerlere nakletmeleri esnasında ekili-dikili ağaçlar, ziraatta kullanılan alanlar, su arkları, set ve bentler, hendek, duvar, tarla ve bahçe yolları gibi yerler korunacak “özel mülkiyete haiz çiftçi mallarına yapacakları” tecavüz ve verecekleri zararlar Çiftçi Mallarını Koruma Heyetleri tarafından zarar verenlerden ve ilgililerden koruma ücret tarifelerine göre tahsil edilecektir.
20- Kiraya verilen yerlerde Tarım ve Orman İl-İlçe Müdürlüğü elemanlarınca Kiralama Teknik Şartnamesi ve Sözleşmeler çerçevesinde denetim yapılacaktır.
21- Kiralama alanında bulunan su kaynaklarının kirletilmesi halinde sorumluluklar kiracıya ait olup ilgili mevzuat kapsamında gerekli cezai işlemler tesis edilecektir.
22-Meralarda ateş yakılmayacak meralarda yakılan ateş sonucunda doğrudan veya dolaylı olarak mera ve orman yangınına sebep olanlar hakkında cezai işlem tesis edilecek bahse konu mera kiralanmış ise çıkabilecek yangından kiracılar sorumlu tutulacaktır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Özel Mülkiyete Haiz Taşınmazların Kiralanma Usul Esasları
Madde 8
1- Mera Kanununda Özel Mülkiyete haiz taşınmazların kullanımı ve kiraya verilmesi ile ilgili bir düzenleme ve uygulama bulunmamaktadır. Ancak bu taşınmazlarda 4342 Sayılı Mera Kanunu’nun 1.Maddesine istinaden otlatma yapılacak kiralanan taşınmaza komşu olan meraların korunması amacıyla, kiralama yapılabilmesi için İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerinden hayvan tahdidi raporu alınacaktır.
2- Özel mülkiyete ait çayır, yaylakıye ve otlakıyelerin kiralanması ile ilgili olarak kiralayanın müracaatına müteakip olarak İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünce hazırlanacak Hayvan Tahdit Raporunun tanziminden sonra bu taşınmazların Kiralama Takvimi, Kiralaması, Getirilecek Hayvan Sayısı,(tahdit raporunda belirlenen hayvan sayısı aşmayacak) Hayvan Sevk İşlemleri, v.s ilgili Kaymakamlık yetkili olacak ve kiralama Kaymakamlık tarafından yapılacaktır.
3- Özel mülkiyete ait çayır, yaylakıye ve otlakıyelerin kiralamalarının Kaymakamlık izni ve bilgisi dışında yapılması halinde gayri resmi bir süreç teşkil etmesi dolayısıyla geçersiz kabul edilecek, söz konusu taşınmazlar ile ilgili kiralama sözleşmesine aykırı hareket edenlere Kaymakamlıkça gerekli yaptırımlar ve yasal işlemler uygulanacaktır.
4- Özel yaylakıye ve otlakıye sahibinden aşağıdaki belgeler istenecektir.
-Taşınmazın tapu senedi fotokopisi ile siciline uygunluğunu gösterir Tapu Müdürlüğü yazısı,
-Hisseli taşınmazlarda bahse konu taşınmazı kiraya vermek isteyen hissedar diğer hissedarların tamamından imzalanmış muvafakat veya noter taahhütnamesi istenecektir.
-Özel çayır, otlakıye ve yaylakıyeyi kiralamak isteyen göçerlerden bu Genel Emrin 4. Maddesinde belirtilen belgelere ilave olarak;
-Kiralamak istedikleri Özel çayır, otlakıye ve yaylakıyeye, getirecekleri hayvan sayısını ve cinsini ayrıntılı olarak belirtilecekleri bir dilekçe,
-Şahıslara ait Özel çayır, yaylakıye ve otlakıyelerin kiralanması ile ilgili olarak İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünce görevlendirilen ekiplerin hazırladığı tutanaklar doğrultusunda oluşturulan Hayvan Tahdit Raporu, kiralayan ve kiraya veren şahıs tarafından taşınmaza komşu meraların tecavüzünün ve haksız otlatmanın önlenmesi amacıyla 4342 sayılı Mera Kanununun 19, 26 ve 27. maddeleri, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunun 75. maddesi ve 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliği İle İlgili Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun ile 4081 sayılı Çiftçi Mallarını Koruma Kanununun ilgili maddelerine uymayı peşinen kabul ettiğine dair Noter Tasdikli taahhütnamesi istenecektir.
-Özel yaylakıye ve otlakıyelerin kiralanmasında kiralanacak arazinin en az 1000 dekar yüz ölçüme sahip olması esastır ancak; bahse konu yüzölçümün altındaki alanların kiralamaya açılıp açılmayacağı ilgili Kaymakamlıkça görüş belirtilerek teklif edilmesi halinde İl Mera Komisyonunca değerlendirilecektir. Kiralamaya açılacak taşınmazlarda bütünlük arz etmesi ve tapudaki vasfının çayır, otlakıye ve yaylakıye olması şartı aranacak, tapudaki vasfı tarla olan yerler için Hayvan Tahdit Raporu verilmeyecek ve kiralama yapılmayacaktır.
-Kaymakamlıklarca (İlçe Tarım Orman Müdürlüğü) Hayvan Tahdit Raporu verilen özel mülkiyete ait çayır ve otlakıyeleri kiralayan şahıslarla ilgili listeler bilgi ve gereği için Kolluk Kuvvetlerine ve Mera Komisyonuna gönderilecektir.
Yukarıda açıklanan emirlere uymayanlar hakkında diğer Kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla 4342 Sayılı Mera Kanunu, 5996 sayılı Sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu, 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu, 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri gereğince yasal işlem yapılacaktır. Ayrıca görevini ihmal eden veya kötüye kullanan Belediye Başkanları, Muhtarlar ve diğer kamu görevlileri hakkında 4483 Sayılı Kanuna göre Valilik ve/veya Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır.
4342 sayılı Mera Kanunu-Mera Yönetmeliği-Talimatlar ve Valilik Genel Emri çerçevesinde mera yaylak ve kışlaklar otlatma ve amaç dışı her türlü kullanımın tespiti halinde yapılacak yasal işlemlere esas olmak üzere İl/İlçe Müdürlüklerince ve kolluk kuvvetlerince olay yeri tespit tutanağı, koordinat, fotoğraf, T.C. Kimlik bilgileri, ikamet tebligat adresi çoban bilgileri, kulak küpe numaraları(örnekleme) v.b bilgilerin derlenerek tutanak altına alınacak ve taraflarca imzalanacaktır.
Uygulamada birlikteliğin sağlanması için Mera Yönetim Birlikleri, Muhtarlıklar, İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri, Kolluk Kuvvetleri, Belediyeler ve Kaymakamlıklar görev ve yükümlülüklerini yerine getirecektir.
Mesai saatleri dışında oluşacak mera işgal ve tecavüzlerinde teknik personele ulaşılamadığı zamanlarda işgalin en hızlı şekilde tespit edilmesi ve işgal emarelerinin kayıt altına alınmasının sağlanması ve şikâyet konusu mera alanlarında sosyal/adli olumsuzlukların yaşanmaması adına kolluk kuvvetlerince yukarıda belirtilen bilgi belgeler derlenerek İl/İlçe Müdürlükleri vasıtasıyla İl Mera Komisyonuna sunulması sağlanacaktır.
ALTINCI BÖLÜM
Gezginci Arıcılık Faaliyetleri
Madde 9
03.06.2011 tarihli ve 639 sayılı Tarım ve Orman Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 11.6.2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre 30.11.2011 tarih ve 28128 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliği gereğince İlimizde 2020 yılında İlimiz arıcıları ile İl dışından gelen gezginci arıcıların uyacakları kurallar aşağıda belirtilmiştir.
Bu yazıda geçen kısaltmalar ve tanımlar 30.11.2011 tarih ve 28128 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Arıcılık Yönetmeliğindeki tanımlarda geçen kısaltma ve tanımlardır.
1-Gezginci arıcıların yerleştirilmelerinde, il/ilçe müdürlükleri yetkilidir.
2-İl ve ilçe müdürlükleri; gezginci arıcıların konaklayacakları yerleri ve kapasiteleri; il/ilçe Müdürlüğünde görevli arıcılık konusunda deneyimli iki teknik personel ve birlik/birliklerin temsilcilerinden oluşan en az üç kişilik bir komisyonla, bitki florası, topoğrafik ve ekolojik yapısı, yerleşim birimleri varsa sabit arıcılara ait koloni varlığını da dikkate alarak belirler ve bunlar harita üzerinde işaretlenir. Orman bölgelerinin kapasiteleri belirlenirken Tarım Orman Bakanlığının temsilcisi de komisyonda yer alır. Bölge koloni kapasitesi, flora varlığında kayda değer değişiklik olması (iklimsel veya yeni yerlerin açılması) durumunda güncellenir.
3-Bölgeler için koloni kapasitesi belirlenirken nektar ve polen veren tüm bitki varlığı göz önünde bulundurulur.
4. Arılıklar, arı kışlatma bölgelerinde flora kapasitesine bakılmadan en az 150 metre aralıkla yerleştirilir. Araziye özel durumlarda uzaklığı belirlemeye il/ilçe Tarım ve Orman Müdürlüğü yetkilidir.
5-a)İlimize yaz döneminde konaklamaya gelen gezginci arıcıların Ardahan ve Artvin İllerinin sınır hattı boyunca 5 Km derinliğinde arı konaklamalarına izin verilmeyecektir.
b).Belirlenmiş bölgede konaklayacak gezginci arıcı, konaklayacağı yer gerçek kişiye ait ise şahısla, köy tüzel kişiliği sorumluluğunda arazi ise ilgili Belediye, diğer tüzel kişiliklere ait arazi ise yetkililerle, Devlet ormanlarında konaklayacak arıcılar da Tarım Orman Bakanlığının ilgili birimleri, mera, yaylak, kışlak v.s KOM olan taşınmaz ise ilgili İl-İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü ile anlaşma yapar.
6. Arı sevklerinde veteriner sağlık raporu düzenlenirken aktif arılı kovanların ve arıcıların Arıcılık Kayıt Sistemine kayıtlı olması koşulu aranacaktır. Arı yetiştiricileri birlik üyesi olmasalar dahi kovanlara Arı Yetiştiricileri Birliğinden temin edilen plakalar uygulanarak AKS’ye kayıt edilmesi sağlanacaktır.
7. Konaklayacağı yeri anlaşarak belirleyen arıcı, çıkış yapacağı ilin il/ilçe müdürlüğüne gideceği adresi sözlü ya da yazılı beyan ederek Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporu alır ve arılarını sevk eder. Rapordaki sevk adresi ile konaklayacağı adres aynı olmalıdır. Beş gün içerisinde konakladığı ilin il/ilçe müdürlüğüne, veteriner sağlık raporu ile başvurarak 22.03.2012 tarih ve 28241 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına dair Yönetmelik ekindeki EK-1’de yer alan Arı Konaklama Belgesini (AKB) alır. AKB’si olmayan arıcının veteriner sağlık raporu vize edilmez. Gezginci arıcılık yapan, kayıtlı olduğu adrese ve/veya kendi arazisine dönen arıcının da arı hareketlerinin kontrolü ve takibi için AKB alması gerekir.”
8. Alınacak Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporunda belirtilen adresten farklı bir adreste usule aykırı yerleşen arıcının arıları, il/ilçe müdürlüğünün talebi ile mülki amirlikçe güvenlik güçleri marifetiyle bulunduğu yerden kaldırılır. İl/ilçe müdürlüğü, işgal edenler hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154 üncü maddesine göre işlem yapılmak üzere, Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunur. Kaldırma sürecinde meydana gelen zarardan arıcı sorumludur. Nakliye ve işçilik ücreti arıcıdan alınır. Mücbir sebepten dolayı arısını izin aldığı adres dışına götürmek zorunda kalan arıcıya il/ilçe müdürlüğünce mazeretinin uygun görülmesi durumunda cezai işlem uygulanmaz, arıcı beş gün içerisinde izin aldığı adrese sevk edilir ve 5996 sayılı Kanun’un 36.maddesinin ilgili fıkraları uygulanır.
9. AKB işlemlerini arıcı adına üçüncü şahıslar takip edebilir.
10. Arazi sahipleri dışında herhangi bir muhtarlık ile kamu kurum ve kuruluşunca, arıcıdan konaklama ücreti dâhil hiçbir ad altında ücret alınmaz.
11. Konaklanan bölge için belirlenmiş koloni kapasitesi üzerindeki yerleşim taleplerine il/ilçe müdürlüklerince izin verilmez. Ancak konaklama planlamasında il/ilçe müdürlükleri sadece en son gelen arıcıyı mağdur etmeyecek şekilde bölge koloni kapasitesi üzerinde konaklama müsaadesi verir.
12. Gezginci arıcılık yapan üreticiler, konaklama yapılan yerlerde arıların çevreye zarar vermemesi için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Arı konaklatılan alanlarda otlayan hayvanların arıdan zarar görmemesi için tedbirleri almak hayvan sahiplerinin sorumluluğundadır.
13. Arı gen kaynaklarının tespiti ve yerinde korunması amacıyla izole bölgeleri, bilimsel çalışmalar sonucunda oluşturulacak komisyon kararı doğrultusunda Bakanlık belirler. Komisyon, Hayvancılık Genel Müdürlüğünce; üniversite, birlik ve ilgili kurum ve kuruluşlardan temsilcilerin katılımıyla oluşturulur. İzole bölgelere dışarıdan arı girişleri yasaktır. İl/ilçe müdürlükleri, ilan edilen izole bölgeye yasa dışı girenler hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154 üncü maddesine göre işlem yapılmak üzere Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunur.
14. Arılıklar, trafiğin yoğun olduğu bölgelerde yoldan en az 200 metre, stabilize ara yollarda ise en az 30 metre uzaklığa yerleştirilir.(Coğrafik olarak arı konaklama alanı ile yol arasındaki kot farkının 5 metreden fazla kot farkı bulunan arı konaklama alanlarında arılığın uçuş yönü de dikkate alınarak arılığın yoldan uzaklık mesafesinin aranıp aranmaması hususunda İlçe Müdürlükleri yetkilidir.)
15. Gezginci arıcılık yapan arıcılar, arılarını çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde meskûn mahal dışında bir yere yerleştirir. Sabit arıcılar ise kolonilerini Mahalle ve Beldelerde çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde ve insanların toplu olarak hizmet aldıkları cami, okul, sağlık ocağı, karakol gibi benzeri alanlardan en az 200 metre uzağa yerleştirir. Yerleşimin dağınık olduğu bölgelerde ise bu mesafe en yakın eve en az 50 metre olmalıdır.
16. Meskûn mahal ve mücavir alan sınırları içinde arı konaklatılmasında ortaya çıkan ihtilafların giderilmesinde il/ilçe müdürlükleri yetkilidir.
17. Arılığın yerleşim yerinin komisyon tarafından onaylanması durumlarında, yaşanacak herhangi bir olumsuzluk arıcının sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
18. Devlet ormanlarında konaklayacak arıcıların izin ile ilgili usul ve esasları ile arı konaklama yer tanzimi, arılık içme suyu ve ulaşım yolları Tarım Orman Bakanlığının ilgili birimlerince sağlanır.
19. 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu uyarınca ilan edilen Yaban Hayatı Koruma ve Geliştirme Sahalarındaki arıcılık faaliyetleri, ilgili mevzuat çerçevesinde hazırlanan Yönetim ve Gelişme Plan Kararları çerçevesinde yapılır.
20. Bölgenin bitki florası, topoğrafik ve ekolojik yapısına arının floradan etkin yararlanma uçuş mesafesine bağlı olarak İl/İlçe Müdürlüğü arılıklar arası mesafeyi bölgesel olarak belirler.
21. Mevcut imkânlar ölçüsünde arılıkların ilaçlama yapılan alanlardan uzak yerlerde bulunmasına özen gösterilir. Zirai mücadele yapılacak yerlerdeki ve çevresindeki arıcılara, mücadele yapacak kuruluş ve şahıslar tarafından yedi gün önceden, ilaçlama programına alınan bölgenin genişliği, kullanılacak ilacın cinsi, atılma zamanı, etki süresi ile bal arılarına olan etkisi duyurulur. Arıcılar, il/ilçe müdürlüklerinden, bulundukları yöredeki mücadele programları hakkında bilgi alır. Bitki koruma ürünleri, kullanıma arz edilen hâliyle ve etiketinde belirtilen tavsiyelere göre uygulanır. Buna aykırı uygulamalarda sorumluluk uygulayana ve uygulanmasına izin verene aittir. Kullanılan bitki koruma ürünlerinin artık ve ambalajları kullanıcıları tarafından uygun şekilde imha edilmek zorundadır. Zirai mücadelede bal arılarını korumak için öncelikle sıvı ilaç kullanılır. İlaçlamalar sırasında arıların su içtiği kaynaklara ilaç bulaştırılmaz. İlaçlamalar akşamüzeri veya sabah erken saatlerde, arıların uçuş yapmadıkları zamanlarda uygulanır. Bitki koruma ürünlerini etiket bilgilerine uygun şekilde kullanmayanlar ve bitki koruma ürünlerinin artık ve ambalajlarını Bakanlıkça belirlenen esaslara göre imha etmeyenler hakkında 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesine göre işlem yapılır.
22. İl ve ilçe müdürlükleri, arıcıların ilgili mevzuata uygun olarak bal üretimi yapmaları için gerekli tedbirleri alır, denetimleri yapar. Ayrıca diğer arı ürünlerinin yurt içi denetim ve kontrollerini 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu çerçevesinde yürütür.
23. Arıcılar, veteriner tıbbi ürünlerinin kullanımında, ilgili mevzuata riayet etmek, kullandıkları veteriner tıbbi ürünleri kayıt altına almak, reçeteleri muhafaza etmek ve denetimlerde Bakanlığa sunmak zorundadır.
24. İl/ilçe müdürlükleri; üretilen arı, arı ürünleri ve arıcılıkla ilgili her türlü alet, makine, petek, kovan ve arıcılık malzemesini, arıcılık konusunda yetişmiş personel aracılığıyla kontrol ettirmeye ve rapor tanzimine yetkilidir.
25. Birincil arı ürünlerinin nakli “Yurt İçinde Canlı Hayvan Ve Hayvansal Ürünlerin Nakilleri Hakkında Yönetmelik” gereği aşağıdaki şekilde yapılır.
(a) Birincil arı ürünlerinin üretici dışındaki gerçek veya tüzel kişiler tarafından il içi nakillerinde müstahsil makbuzu, fatura, irsaliye veya irsaliyeli fatura bulundurulması zorunludur. Bu belgeler iller arası sevklerde veteriner sağlık raporuna çevrilir.
(b) Üreticinin kendine ait olan birincil arı ürünlerinin il içi nakillerinde nakil beyannamesi bulundurulması zorunludur. Nakil beyannamesi iller arası sevklerde veteriner sağlık raporuna çevrilir.
(c) Birincil arı ürünlerinin 5996 sayılı Kanun kapsamında kayıt veya onayı yapılmış işletmelerde paketlenip etiketlenmesi durumunda veteriner sağlık raporu aranmaz.
(d) Zati ihtiyaç (Ticarete konu olmamak kaydı ile balda 30 kg) kabul edilen hayvansal ürünler için veteriner sağlık raporu aranmaz. Hastalık sebebi ile hayvan sağlık zabıtası komisyonlarınca alınan kararlar dışında, Mahallelerden pazarlara getirilen bal için herhangi bir belge aranmaz, bu madde için veteriner sağlık raporu düzenlenmez.
26.Asayişe yönelik olaylarda İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü ile Mahalle Muhtarlıkları gerektiğinde mahalli güvenlik birimlerini haberdar edeceklerdir.
YÜRÜTMEYE İLİŞKİN GENEL HÜKÜMLER
Yukarıda açıklanan emirlere uymayanlar hakkında başka bir kanunda özel hüküm olmamak kaydıyla ilgili maddelerdeki yasal yaptırımlar dışında 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu’nun 11/C ve 66. Maddeleri delaletiyle 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 32. Maddesi gereğince “Emre aykırı davranış” , 40.Maddesi gereğince “Kimlik bildirmeme” , 41.Maddesi gereğince “Çevreyi Kirletme”, 2872 Sayılı Çevre Kanunu ve ilgili Yönetmelikleri gereği, “görevi yaptırmamak için direnme” suçundan, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 265. maddesi gereğince işlem yapılacaktır. Ayrıca görevini kötüye kullanan muhtarlar ve diğer kamu görevlileri hakkında da 4483 ve 5996 sayılı Kanuna göre Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır.
Komisyon kararına dair Erzurum Valiliğinin üst yazısını indirmek için tıklayınız.